CASALO AB – www.casalo.se

Jag träffar Lotta Bülow som är VD och grundare av CASALO AB. Namnet CASALO kommer från en bokstavslek med familjenamn: Charlotta CA, Charlottas man Stefan S och dottern Alice A och sonen Oskar O samt tanken att CASA står för hem och hus på spanska (för att det handlar om inredning). De har också ett bolag under namnet Limhamns Gardin & Solskydd. De startade 2009 och först satt de tre år i Hyllie och sedan flyttade de till Tygelsjö där de satt i tio år innan flytten till Limhamn och Limhamnsgårdens Allé 21 där de nu har lokaler på 415 kvm. Lotta bor i Limhamn och har sedan tidigare haft koll på det läget i Limhamns industriområde och lokalerna de har nu.

Bakgrunden till att Lotta startade företaget var att hon alltid varit kreativ och jobbat med bilder och färg och form. Hon har utbildning inom marknadsföring och kunskap inom immaterialrätt och licensiering. När hon kom tillbaka från att ha bott utomlands och jobbat med telecom så började hon dra i det och ganska omgående fick hon ett jättestort projekt på ett äldreboende dit de levererade tre stora produkter.

Sedan dess har CASALO AB levererat till nästan alla privata vårdgivare i Sverige.

CASALO AB drivs tillsammans med anställda, olika underleverantörer och nätverk och samarbete med andra småföretagare. Och det är tanken att man framåt utvecklar relationen både med nya kunder och samarbetspartners. CASALO har också samarbete med olika konstnärer och har levererat runt 3000 tavlor bara sedan de flyttat till Limhamn.

CASALO beslutade sig att satsa sig ur krisen med pandemin och de har klarat sig bra. Lotta har också tagit tillfället i akt att förändra verksamheten. De har nu tre verksamhetsområden: Solskydd, gardiner och textilier, belysning och lampskärmar samt tavlor, prints, canvastavlor och inramningar. CASALO har en webbshop som de har i liten skala, det är dock inte den största delen av verksamheten. De gör inte mycket reklam utan det är till största delen word of mouth.

Lotta berättar att de nu är två heltidsanställda, Lotta och Christian som arbetat länge inom gardinbranschen och tanken är att framåt även anställa en säljare på gardiner och solskydd. Christian har tidigare varit anställd i 17 år på Leifs gardiner som var tongivande i Malmö med omnejd där han jobbade i sömnadsateljé och med försäljning och har en gedigen kunskap i gardinuppsättning, material och beräkningar. Han kan också kunskap om det här med äldre uppsättningar som inte så många har längre.

När det gäller solskydd så är det färdiga produkter inom vissa ramar även om de är måttbeställda, de är mer standardiserade. Där har de underleverantörer som monterar och levererar. Solskydd kommer att komma in mer och mer, men det är inget de just nu växer i utan de är i förberedande för tillväxt på det området. Ju mer de växer på det området behöver de säkra det. Förmodligen kommer nästa steg starta ett eget monteringsbolag och att det är CASALO som levererar helheten. Lotta tror detta kommer vara positivt och något de kommer att göra i år. Yttre solskydd är nytt för CASALO och ett område där de vill växa. Solskydden tillverkas och levereras av ett företag i Halmstad. CASALO är den kreativa leverantören och gardiner och solskydd är som en egen aktör där det blir synergier där CASALO kan ha nytta av sin estetik i leveranserna med färgval och form och där de har en konkurrensfördel.

CASALO levererar över hela Sverige i stora projekt och koncept. En konceptinredning är tillexempel på företag, vårdgivare, caféer eller restauranger som finns i kedjor och det handlar om att skapa inredning så att kunderna känner igen sig i konceptet. Man har då strategiska leverantörer i landet och när konceptet är klart gör man därefter avrop på det. De har bland annat levererat lampskärmar till IKEA. CASALO är då väldigt kreativa och tar fram kundspecifika inredningar till konceptet och samarbetar med andra företag för att ta fram helheten. Där är CASALO ganska unika i sitt sätt att arbeta och sina specialanpassade produkter. Det kan vara något speciellt som ska signalerar något, exempelvis en kudde som är kopplad till en kampanj eller liknande. Då tar CASALO fram ett original på den och sedan sparar de det och kan då fortsätta leverera den unika kudden.

Gällande de äldreboenden de har samarbete med så är det egentligen marknadssidan som går in och tar fram koncepten tillsammans med inredarna så är det väldigt resurskrävande för den marknadssidan att göra sådana nya koncept. Det tar väldigt lång tid att sätta allt. Därför går kudden och flera andra produkter som går att avropa över tid utan att blanda in marknadssidan igen vilket är en fördel.

Lotta visar mig ett rum de har där de kan ha möten med både företag och privatpersoner för att diskutera det estetiska, material och funktion. I rummet har de olika tyger och broschyrer med bilder på hur det kan se ut med olika exempel. I sina två större lokaler sker produktionen.

Framåt i ett tre-femårsperspektiv så tror Lotta att deras lokal kommer att öppnas upp mer för besök, det finns redan ett flöde i området som de märker. Planen är då att ha en utställning, ett showroom och fasaden ska få nya skyltar och markiser. Ett showroom som är lite som en butik vad gäller gardiner, solskydd och tyger till olika produkter och ett showroom för tavlor, en ateljé. Allting fungerar väldigt bra i området med leveranser och de trivs jättebra. De har fått positiv respons både från kunder och leverantörer på läget de har nu, Limhamn är expansivt och ett bra område.