Edgy Veggie – www.edgyveggie.se

Edgy Veggie startade juni 2020 och företaget flyttade in på MINC i augusti 2020, de har nu kontor på Ringugnsgatan 10 på Limhamn. De är tre grundare, varav en mestadels är inriktad på sälj – Josef Claudén. De andra två har lång erfarenhet av livsmedelsindustrin. Sebastian Bergfeldt har varit inköpsdirektör på Orkla Brands och även på Ica i många år och även haft eget företag tidigare. Jag träffar Katarina Furin som är VD och grundare. Hon har tidigare arbetat i över 30 år på livsmedelsingredienssidan och har jobbat med ingredienser till skandinavisk livsmedelsindustri.

För tio år sedan bestämde de sig i Katarinas familj för att testa att äta vegetariskt då de inte var så förtjusta i kött. Katarina hade leverantörer i USA och mycket i Kalifornien och testade massor av produkter där, däribland seitan. Det smakade mycket bättre än alla andra vegetariska produkter, det var outstanding i jämförelse. Då såddes ett frö. Några år senare så hittade Katarina en producent i Ungern som gjorde en väldigt bra seitanprodukt och det var så det började genom import av den produkten som testsåldes till vänner och bekanta och några Ica butiker. Det gick väldigt bra och då startade de företaget Edgy Veggie, men ville börja producera själva. De hittade en svensk producent i Landskrona som heter Villman & Co där de har investerat i en linje i deras produktion där produkterna tillverkas enligt Edgy Veggies recept. De hade även i början parallellt lite import för att ekonomiskt hålla sig flytande, men nu har de bara produktionen i Landskrona.

Katarina berättar vidare att Edgy Veggie nu har många samarbeten där produkterna säljs. Framförallt har de sina produkter hos ca 80-90 Icabutiker fördelat över stora delar av Sverige och via Mathem. De är också listade på Coop Syd och finns i utvalda butiker. Utöver detta har de samarbete med Hyllie Bryggeri där man kan köpa produkterna i deras tap room.  Causual Street Food på Bergsgatan i Malmö kommer under hösten att ha minst en rätt på sin meny som är baserad på seitan ifrån Edgy Veggie.

Seitan kan man själv göra hemma med vetemjöl eller ta en genväg och använda rent veteprotein.  Men det är lite besvärligt och tar tid. Veteprotein tvättas fram och man kan testa detta genom att göra det själv hemma. Man som gör en deg som man knådar under rinnande vatten, till sist har allt annat förutom proteinet runnit bort, då har man en liten gummiliknande kula kvar, och det är veteproteinet som också kallas gluten.

Edgy veggie köper färdigt veteprotein ifrån Lantmännen. Produktionen är en form av bakning med en deg som knådas och sedan kokas. Seitan sägs vara sprungen ur en 1000 år gammal tradition där buddhistiska munkar letade efter hållbara alternativ till kött, och uppfann seitan.

De olika produkterna som man tagit fram är ett seitan block och med den ska man tänka köttbit – som man kan ha till en gryta, marinera, grilla eller vad man vill. Seitan tar lätt till sig smaker, så man kan använda det i de flesta recept där man använder kyckling eller fläskkött. T ex fungerar det bra att skära i skivor, marinera och sätta på grillspett. Det är svårt att hitta vegetariska produkter att grilla, så detta är ett bra tips. Det finns massor av recept på hemsidan, www.edgyveggie.se

Seitan har en naturligt hög proteinhalt på ungefär 25 procent och har en bra textur och kort ingredienslista. Förutom blocket, så har Edgy veggie 3 skurna produkter i olika storlekar med olika smaksättningar. En souvlaki, en tacoprodukt och en kebab. Det viktigaste med produkterna är att det inte är processad mat det är naturliga produkter med låg fetthalt och högt proteininnehåll. Produkterna är kylvaror som håller i 90 dagar i kylskåp. Blocket är nyckelhålsmärkt, de smaksatta produkterna är inte nyckelhålsmärkta eftersom man går över gränsen för saltinnehåll på grund av kryddblandningarna. Detta menar Katarina dock får vara fallet då de inte vill göra avkall på smaken, ”mat skall vara gott”.

De har förutom de fyra produkter som säljs i butik även fem stycken foodserviceprodukter som ska till restauranger och storkök och där har de engagerat en säljkår som de ska utbilda och sedan ska de ut och sälja in till restauranger. Det är färs, kebab och bitar som inte är smaksatta som restauranger kan smaksätta själva som de vill. Produkterna som ska till restauranger behandlar de förutom med kokning med tryck för att inte behöva tillsätta någon form av konserveringsmedel. Edgy Veggies seitan görs hantverksmässigt, det har inte någon konstig bismak som ärtprotein och sojaprotein ofta har. Det har en köttlik struktur och många blir överraskade när de testar första gången.

Edgy Veggie är fortfarande ett s.k tillväxtbolag.

Det kylda segmentet växer fortfarande i Sverige. Edgy veggie ökar kontinueligt i försäljningen. Det är så att det generellt går bra att komma in i butiker men utmaningen är att stanna kvar, och de ser att de stannar kvar i de butiker de finns idag. Katarina berättar att Edgy Veggie blev inbjudna på Almedalsveckan av Tech Arena som ett av de 30 nu mest lovande företagen i Norden.

Edgy Veggie marknadsför sig mycket via sociala medier samt har en hemsida där man kan hitta inspiration. De är också ute och demonstrerar produkterna i utvalda butiker. Dessutom har de en food-bike som gör nedslag när det är festivaler och liknande. Nu senast på Limhamns loppis.

Visionen framåt är att de 2022 ska fortsätta etablera sig i Sverige, 2023 för att sedan etablera sig i de andra skandinaviska länderna och därefter ta sig ut i världen.