VECKANS FÖRETAG V.26

Svensk Fastighetsförmedling – www.svenskfast.se

Jag träffar Martin Filipsson som är franchisetagare för Svensk Fastighetsförmedling och ansvarig för butikerna som finns i Malmö – på Limhamn, i Dockan och på Triangeln. På Limhamnskontoret sitter 6 personer och totalt finns 25 anställda fördelat över de tre butikerna i Malmöområdet varav 15 är mäklare. Svensk Fastighetsförmedling är en av de ledande fastighetsmäklarna och är med och leder utvecklingen i branschen. Varumärket Svensk Fastighetsförmedling har funnits sedan 1937 och startade upp i Linköping. Huvudkontoret ligger i Stockholm och det är en stor organisation som stöttar alla 230 kontor och alla ca 1200 medarbetare som finns runt om i landet. De bidrar med juristjour, rekryteringsavdelning, IT-avdelning, marknadsavdelning, försäljningschefer, produktutveckling osv. Det är denna struktur som ingår i den franchiseavgift som varje franchisetagare betalar. Företaget fick utmärkelsen Sveriges bästa arbetsgivare 2012.

Företaget är väldigt drivande i den digitala utvecklingen, både vad gäller hemsidan som de fått fina priser för liksom en mobilapp som heter Hitta Hem. Med hjälp av den kan kunderna hålla sig kontinuerligt uppdaterade var de än är och det är möjligt att se var Svensk Fastighetsförmedlings objekt och hus ligger belägna i närheten av där man befinner sig.

Martin Filipsson kommer från Göteborg och har en utbildning i ekonomi i botten. Senare utbildade han sig till fastighetsmäklare. Martins far var mäklare så yrket fanns i familjen och under ungdomsåren fick han inblick i branschen genom extrajobb. Banan som mäklare startade 2004 och 2007 blev Martin franchisetagare för Svensk Fastighetsförmedling på Hisingen i Göteborg. Från 1 juli 2012 tog Martin och en kollega över varumärket Svensk Fastighetsförmedling i Malmö och etablerade de tre butikerna. Det är en stor marknad för bostadsaffärer i Malmö och det finns också utrymme för många mäklare. Martin upplever konkurrensen som positiv och att Svensk Fastighetsförmedling står sig bra i de konkurrenssituation som råder –  både lokalt i Limhamn och i Malmö som helhet.

Särskiljande för Svensk Fastighetsförmedling är att de både är stora och rikstäckande men även verkar och är mycket närvarande lokalt på varje ort där de finns. De har ett kundvårdssystem som används på alla 230 kontor i landet och den databas de har hjälper alla anställda att ge varje kund det bästa rådet och köpa det objekt som passar kunden bäst i den livssituation han eller hon befinner sig. Detta gäller både för befintliga kunder som anlitat Svensk Fastighetsförmedling tidigare och systemet är även ett effektivt verktyg för bearbetning av nya och potentiella kunder. De kan se flyttströmmar och ha en överblick över marknaden som få andra har. Centralt, regionalt och lokalt. Martin menar att yrket handlar mycket om personkemi vid varje försäljning och talar om vikten av att säljaren är påläst både om marknadsläget och det specifika objekt man ska värdera eller visa upp för försäljning.

Mäklarna inleder säljprocessen genom att ta första kontakten med kunden genom marknadsföring till visningsdeltagare, genom att dela ut marknadsmaterial eller ringa upp potentiella kunder samt vid kundbesök. Första kontakten kan även tas av kunden själv, detta sker oftast genom att butiken besöks eller att kunden ringer eller mailar en av mäklarna på plats. Tas kontakten via telefon bokas ett första möte direkt in, den personliga kontakten är oerhört viktig för att kunna läsa kunden både vad gäller behov och för att ge rätt råd i den livssituation som kunden för närvarande befinner sig i. Information om det objekt som ska presenteras är oerhört viktigt i första läget, en trevlig objektbeskrivning i både text och bild ska presenteras för köparen. Samma beskrivning ska tas fram på ett korrekt sätt i samarbete med säljaren. Det är oerhört mycket administration vid en försäljning – visningsmaterial, besiktningsprotokoll, bra och kvalitativa bilder på objektet, rätt information på hemsidan etc.

Framåt är visionen och målsättningen att bli marknadsledande i Malmö och Svensk Fastighetsförmedling är på god väg. De växer kontinuerligt och organiskt.