VECKANS FÖRETAG V.37

Setrab AB – www.setrab.com

Jag träffar Fredrik Serger, som berättar att Setrab grundades 1968 av Lars Wramell, Fredriks morbror. Ursprungligen startade företaget som ett rent handelsbolag där man köpte och sålde alla typer av bildelar. De hade då lokal på Linnégatan. Lars Wramell har alltid varit bilintresserad och tävlingskör som hobby. Han insåg att många av de tävlingsbilar som finns hade kylare som ofta blev överhettade av det höga varvtalet och de höga hastigheterna. Han hittade då en leverantör i England som tillverkade oljekylare och började importera dem till Sverige. Då hade både Volvo och Saab egna rallyteam som Setrab levererade till.

Tids nog blev beställningsvolymerna så stora från Volvo och Saab att den engelska leverantören inte hade kapacitet nog att leverera och drog sig då ur. Detta gjorde att Setrab 1979 började gå över till egen tillverkning av oljekylare. Kontakterna fanns  hos mindre bilmärken samt allt från traktorer och grävmaskiner till lyxbilar som Ferrari, Bentley och Lamborghini så dessa började Setrab leverera specialanpassade kylare till i små och medelstora serier. Setrab tillverkar även kylare till magnetröntgenapparater i vården.

Fredrik berättar att konkurrenssituationen är sådan att det finns stora tillverkare i bland annat Japan som kan producera hela kylarsystem, kompletta att installera i bilarna. Då Setrab endast tillverkade oljekylare så tappade de i slutet av 80-talet och början på 90-talet Volvo och Saab som kunder eftersom de är serietillverkare och tillverkar stora volymer. Detta gör att hela kylarsystem med alla komponenter inkluderade är mer attraktiva för de märken som har massproduktion. Går en modell ur produktion måste de hitta ett nytt kylarsystem som passar nästa bilmodell.

Setrab såg vid tillfället då de stora kunderna försvann möjligheten att istället specialisera sig på skräddarsydda kylare där prestandan är avgörande då många bilar man levererar till är tänkta för tävlingskörning. Dock strävar man mot att bli en systemleverantör.

Setrab har både multinationella konkurrenter och mindre konkurrenter men någon som gör precis det de gör finns inte i Sverige. När företaget började med tillverkning flyttade man från Linnégatan till lokaler i Bunkeflostrand. 1997 flyttade de till Ringugnsgatan där de sitter idag. Viss tillverkning sker här men största delen av produktionen har de sedan 2007 förlagd till en anläggning i Karlino i Polen. Ingen lagerhållning finns – det exakt beställda antalet tillverkas och levereras utan mellanhänder till kunden. Allt utvecklingsarbete sker i Sverige, alla delar i tillverkningsprocessen är inte förlagda i Sverige men vissa processer finns kvar. Hela kedjan finns egentligen med, men  de automatiserade delarna i produktionen finns i Polen.

Setrab AB har anpassat sitt produktionssystem enligt lean, ett standardiserat arbetssätt i produktionen. De har deltagit i projektet Produktionslyftet sedan 2007 och fick ett pris för sitt produktionssystem 2012. Som ett led i standardiseringen av produktionen arbetar även Setrab kontinuerligt med kontroller, vilket gör att de certifierats på olika sätt. Ska du vara en leverantör till bilindustrin ska du vara TS-certifierad vilket Setrab är, de har även andra certifieringar såsom ISO14000. (TS-certifiering är det internationella kvalitetsledningssystemet som krävs för underleverantörer till fordonsindustrin.)

Fredrik berättar att företaget ser väldigt ljust på framtiden. De har gått från att enbart vara en tillverkare av oljekylare och andra komponenter till att  arbeta för att kunna erbjuda ett komplett kylarsystem för de bilar de tillverkar för. Setrab vill ta ett helhetsansvar. Setrab ser framåt att nyanställningar kan bli aktuella eftersom all utveckling är i Sverige och många tjänstemannajobb såsom konstruktörer och produktionstekniker kan komma att behöva tillsättas.