VECKANS FÖRETAG V.5

  För Olivera är det viktigt med kontinuiteten, att det ska vara samma person som kommmer kontinuerligt till samma vårdtagare. Hon arbetar ständigt för att ge mer – hennes servicetjänster ger mervärde och handlar om att vara där för någon och vara närvarande i kontakten med kunden. Det kan handla om att vara med i mataffären, vara ett stöd och en ledsagare till ett läkarbesök, vara ett sällskap vid ett teaterbesök/biobesök eller liknande. De behov som uppstår i en äldre persons liv vill hon tillgodose.

Nu i början så är Olivera själv i företaget, så det är bara hon som kommer ut till sina kunder. Detta gör att hon initialt inriktar sig på Malmö med omnejd som marknad.Tjänsten hon erbjuder är det som klassas som hushållsnära tjänster, så RUT-avdraget gäller för de äldre vid köp av tjänst och service från Nobil.

Jag träffar Olivera Nilsson, en egenföretagare som brinner för våra äldre. Hon vill skapa livskvalitet på olika plan i de äldres vardag – det kan handla om små insatser många gånger, men dessa gör stor skillnad för helheten i en äldre persons dagliga liv. Tjänsten Olivera tillhandahåller fungerar så att man antingen bokar för enstaka tillfällen eller att man abonnerar – ett abonnemang varar i minst tre månade och service erbjuds under minst två timmar per tillfälle.
Företaget startades sommaren 2013. Bakgrunden till starten var att Olivera sedan gymnasiet alltid velat starta upp något eget – hon gick då ekonomisk linje och där väcktes intresset för företagande. I perspektivet 3-5 år framåt så är visionen för företaget att det ska expandera och finnas på fler platser i Skåne samta att Olivera anställt och fått en bra grund och bemanning.