Hallonqvist Fastighetsbyrå AB – www.hallonqvist.se
Hallonqvist fastighetsbyrå AB är ett familjeföretag som från starten 2006 har haft fullt fokus på kvalitet, istället för kvantitet och att bevara verksamheten i liten skala. Det ger ett kärnvärde för byrån och en nisch, istället för att satsa på att bli stora och finnas på många platser. Jag pratar med ägarna och grundarna Jennie och Björn Hallonqvist. Förutom dem finns fastighetsmäklaren Claudia Carlin Hagel och kontorsassistent Jenny Lind anställd på byrån. Björn som har sin dagliga huvudsyssla utanför företaget, arbetar med företagets nätverk och bolagssysslor. Jennie driver bolaget och arbetar även som fastighetsmäklare tillsammans med Claudia och är bolagets ansikten utåt, fastighetsmäklarna är de som i första hand möter kunderna. Jennie läste till mäklare för snart 20 år sedan och redan då hade paret planen att starta eget. Hon började först som anställd på en byrå i Malmö ett par år innan de tog steget och startade eget, till en början arbetade Jennie hemifrån. 2008 flyttade de till nuvarande lokalen vid Limhamns Torg. Huvudsakliga upptagningsområdet för företaget är västra och centrala delarna av Malmö men även ner till Näset och upp till Lomma. Det är väldigt stora skillnader mellan objekten, både vad gäller kvadratmeterpris och hur lång tid det tar att sälja. Den mänskliga faktorn spelar en stor roll vid en försäljning, alla har olika tycke och smak och preferenser både vad gäller läge och standard. Marknadsföringen sker huvudsakligen på nätet, men även kompletterande annonsering i tidningar och direktreklam då det ger bra respons. Företaget går även ofta in som sponsor i olika idrottssammanhang, för att stötta lokalidrotten och också på det sättet synas. Visningarna man håller är huvudsakligen bokade visningar, eftersom det oftast är då de seriöst intresserade kunderna kommer. Bostadsmarknaden är en marknad i ständig förändring med många skiftningar – det är viktigt att alltid vara ”på tå” och fokusera på den linje man själv vill hålla och vad man själv gör. Björn berättar att konkurrenterna i exempelvis Limhamn ser varandra som kollegor snarare än konkurrenter, det finns inga vinster i att ha ett vi och dom-tänk i branschen. Hallonqvist fastighetsbyrå har en stark tjänst, som de är stolta över och även i svårare makroekonomiska tider har de stått sig bra i konkurrensen och till och med tagit marknadsandelar. Företaget tar sitt uppdrag på stort allvar och förtroendet mellan dem, säljare och köpare ska fungera fullt ut. De vill att svaret på frågan ”Vem vill du ge dina dörrnycklar till?” ska vara Hallonqvist fastighetsbyrå. De ska vara top of mind och förvalta det förtroende de har hos sina kunder på bästa sätt och alltid försöka avsätta mer tid i sina processer samt jobba mycket med kontinuerlig återkoppling till sina kunder. Det tar en viss tid bara att komma till den punkten att en bostad läggs ut till försäljning. Visionen framåt är att anställa en mäklare till och utöka företaget något med bibehållen familjär stämning och fokus på kvalitet, att behålla det lilla företagets fördelar och fokusera på det Hallonqvist fastighetsbyrå gör bäst. |