VECKANS FÖRETAG V.51

Gransegel Malmö AB – www.gransegel.se

Gransegel AB startades av en adlig maskiningenjör i Stockholm 1964 som hette Arved von Grunewaldt. Grunewaldt betyder barrskog på tyska, därav namnet Gransegel, granen i företagets logotype är även familjen Grunewaldts familjesköld. Jag intervjuar Claes Hiersemann, bilden, som arbetat på företaget sedan 1973, från början uppe i Stockholm. Han jobbade då extra på Gransegel under studietiden och hans mentorer var Stefan Winberg och Arved von Grunewaldt. 1976 ville de expandera och Claes tog företaget till Malmö. Gransegel Malmö AB var fött. Från 1976-2008 delade de lokal i Fiskehamnen med en båtförsäljare, Shipman AB.

Åke Nettelblad, Claes kollega, har varit med sedan 1979. Just nu är det Claes och Åke som är de fast anställda, men antalet personer som arbetar på företaget varierar ofta efter säsong över året då 2-3 personer kommer in extra, men all tillverkning sker inte i Malmö. I Stockholm är det 12 man som tillverkar och där har man större lokaler, viss tillverkning sker även utomlands. Sedan 2008 har Gransegel tillverkning och kontor i Limhamns småbåtshamn. Båtbranschen har haft en otroligt tuff tid under finanskrisen 2009-2010 och framåt också kan man säga då få nya båtar tillverkas. Men Gransegel har kunder och kontakter över hela världen men även många kunder lokalt på Limhamn.

Gransegel är vida känt, man har levererat segel till tävlingar och proffsseglare där deras segel hjälpt till att vinna bland annat 8 VM-guld och 7 VM-silver. Företaget exporterar till 19 nationer.

Fördelningen i försäljningen ligger på 30% till stora kölbåtar som kappseglar, 60% är till familjeseglare och kappseglare på amatörplan och 10% säljs till långfärdsseglare. Vilket segel kunden väljer eller rekommenderas beror på vilket mål man har med sin segling, vilket användningsområde seglet kommer få. Det finns två olika typer av segel – spinaker och gennaker. En normal spinaker är 80m2 och kostar ungefär 30 000kr. Det största seglet Gransegel tillverkar är 300m2 – stort som en fotbollsplan. Det är viktigt idag att ett segel är lätt, stumt och tunt. De designas i CAD och skärs ut och tillverkas i CAM med laserskärare. Här återanvänder man även gamla segel som blir till solskydd och markiser till hus. Långfärdsseglarna är normalt sett par eller familjer som oftast seglar ganska långsamt och stannar ofta. Gör du 1 knop i timmen kör du en sjömil i timmen, vilket är 1852 m. Riktigt snabba kappseglingsbåtar kan göra 45 knop vilket om man omsätter det i km/h blir mellan 90-100 km/h. Proffsseglarna blir dock färre då det är svårare att få sponsorer idag.

Historiskt sett har det gått mycket trender i materialen som används för att tillverka segelduk, vilket är vad Gransegel tillverkar och säljer tillsammans med diverse tillbehör och master. Det material som först användes var bomull, vilket var väldigt dåligt och snabbt byttes ut eftersom det blåste/regnade rakt igenom många gånger. Därefter kom olika varianter av nylon och sedan polyester. Under Vietnamkrigets slut utvecklades Kevlar, Duponts namn på sin första Aramid av amerikanarna som förutom i skyddsvästar i krig även började användas i segel ca 1981-82.  När det började kappseglas på allvar kom kolfiberduken in i bilden vilket är en stark duk som nu förutom i kappsegling/enskilda race även används på långa jordenruntseglingar.