VECKANS FÖRETAG V.51

Gransegel Malmö AB – www.gransegel.se

Gransegel AB startades av en adlig maskiningenjör vid namn Arved von Grunewaldt. Grunewaldt betyder barrskog på tyska och därav namnet Gransegel men även granen i företagets logotype som även är familjen Grunewaldts familjesköld.
Jag intervjuar Claes Hiersemann, bilderna, som arbetat på företaget sedan 1973.Från början arbetade Claes extra under studietiden uppe i Stockholm, där han kommer ifrån. Hans mentorer var då Stefan Winberg och Arved von Grunewaldt. 1975 ville Gransegel expandera och Claes tog företaget till Malmö. Gransegel Malmö AB var fött. Från 1975-2008 delade de lokal i Fiskehamnen med en båtförsäljare, Shipman AB.

Gransegel Malmö AB är ett segelmakeri som är vida kända för sina segel. Man har levererat segel till tävlingar och proffseglare där deras segel hjälpt till att vinna bland annat 8 VM-guld och 7 VM-silver. Företaget exporterar till 19 nationer.

Gransegel har två fast anställda, Claes Hiersemann och hans kollega Åke Nettelblad som varit med sedan 1979. Antalet personer som arbetar på företaget i övrigt varierar över året och det är säsongsbetonat. 2-3 personer kommer in och arbetar extra när det är högsäsong exempelvis.

All tillverkning sker dock inte i på Gransegel Malmö AB, företaget finns som nämnt i Stockholm och även i Oslo. I Stockholm arbetar 12 man, där finns även större lokaler, viss tillverkning sker även utomlands.

Sedan 2008 har Gransegel Malmö AB sitt kontor och sin tillverkning i fina lokaler i Limhamns småbåtshamn.
Claes berättar att båtbranschen senaste åren haft svåra tider, framförallt då under finanskrisen 2009-2010. Det är tyvärr så att färre och färre nya båtar tillverkas.

När det började sportseglas på allvar kom kolfiberduken in i bilden vilket är en stark duk som håller formen och som nu förutom i kappsegling även används på jordenruntseglingar.

De vanligaste seglen är undanvindssegel i två varianter – spinnaker och gennaker. En spinnaker är symetrisk, en gennaker är assymetrisk. En normal spinnaker är 80m2. Det största segel Gransegel tillverkat var 300m2.

Den typ av segel man gör mest av idag är en högrafinerad variant av polyester som sätts samman av med stringmetod. Man lägger ut trådarna raka över en designad form, varje segel är individuellt beroende på den kraft som ska finnas i seglet. Detta beror också på hur stor båten är och hur tung den är, hur starkt segel behövs för att få upp en viss hastighet med en viss båt. Man får med metoden ett segel med en livslängd på ca 15 år.

Fördelningen i försäljningen ligger på 15% till akap-seglare och proffsseglare, 15% till stora kappsegelbåtar med 8-10 man, 60% är familjeseglare och kappseglare på amatörplan, 10% är långfärdsåkare. Långfärdsseglarna är normalt sett par eller familjer som oftast seglar ganska långsamt och stannar ofta. Hastigheten som seglen kan få upp en båt i varierar stort. Gör du 1 knop i timmen kör du en sjömil i timmen vilket motsvarar 1852m. Riktigt snabba kappseglingsbåtar kan göra 45 knop vilket om man omsätter det blir mellan 90-100km/h. Dock blir proffsseglarna färre, det är svårare att få sponsorer idag berättar Claes. Detta försöker Gransegel överbrygga genom smart marknadsföring där man bland annat säger att “Köper du ett nytt segel istället för en ny båt så får du en ny båt”, att ett nytt segel kan göra stor skillnad för en båts prestanda.

Historiskt sett har det gått mycket trender i materialen som används till att tillverka segelduk. Det material som först användes i segel var bomull, vilket var väldigt dåligt och som snabbt byttes ut eftersom det blåste/regnade rakt igenom – det tålde inte belastning. Efter bomull kom polyester och olika varianter av nylon, under krigstiden utvecklades kevlarmaterialet av amerikanarna som förutom i skyddsvästar även började användas i segel.

Förhoppningen framåt är att båtförsäljningen och båtbygget kommer igång bättre och även att begagnade båtförsäljningen får en kick igen. De sista fem åren har tillverkningen och försäljningen av båtar legat nere i princip.  Senaste båtmässan Claes var på märkte han att det börjat förändras, framförallt Asien är intressant nu som tillverkare och exportör av båtar.