AB Tofra Färg – www.tofra.se

AB Tofra Färg startades för snart 50 år sedan av Tore Fransson och han ägde det i ett antal år och sålde då endast de egentillverkade produkterna under det egna varumärket, innan Bosse och Anki köpte det 1985/86 och drev det till 2004. Därefter tog Pär Roslund, som jag intervjuar (bilden ovan t.h), över och drev butiken och fabriken tillsammans med en kollega som heter Sedt mellan 2004-2009. Pär Roslund lämnade sedan för ett annat uppdrag som säljrepresentant och konsulent för tillverkaren till Tofras huvudleverantör Nordsjö Idé & Design med Skåne, Blekinge och Småland som distrikt. Från den 10 juni 2013 äger och driver Pär Roslund Tofra Färg på nytt i familjeregi. Pär har alltid arbetat inom färgbranschen och har en gedigen erfarenhet både som målare själv och som konsulent och säljare.

Förutom färg från Nordsjö Idé & Design säljer även Tofra Färg en takfärg och väggfärg i eget namn samt färg från Caparol. Den egna färgen skiljer sig inte så mycket från Nordsjös produkter, men den säljs till ett lägre pris och går att använda till kanske lite enklare ytor. Affärsidén är att sälja rätt produkt till rätt pris, lotsa kunden till rätt val. Kunderna består av ungefär hälften proffskunder, hälften privat/amatörkunder. Tofra Färg levererar dagligen varor ut till sina kunder, framförallt till större målerier, men produkterna handlas även på plats i butik.

Pär Roslund visar mig den allt viktigare inspirationsavdelningen. De flesta (särskilt privatkunderna) behöver se hur produkter och färg kan se ut uppe på en vägg, i ett visst ljus, på det material det är tänkt att användas och för att få det resultat man vill. I inspirationsrummet har en del av husets gamla stomme bevarats, vilket ger en extra karaktär och dimension till lokalerna (se bilden ovan). Bosse (t.v. på bilden) blev anställd av Sedt 2009 när Pär som nämnt gick vidare till uppdraget för Nordsjö en tidsperiod.

Nordsjö startades från början som Nordström och Sjögren och köptes sedan upp av världens största färgtillverkare Akzo Nobel. Tofra Färg är en del av franchisekedjan Nordsjö Idé & Design som är tongivande för konceptet men Tofra är väldigt fria trots att de tillhör en kedja, de äger sin egen butik och kan ha sin egen tillverkning vilket ger tyngd och differentiering till deras eget varumärke Tofra Färg. Den stora mängden leveranser kommer dock från Nordsjö i förhållande till andra produkter.

Vad är din vision framåt, i ett 3-5 års perspektiv?

Tala om vad vi är duktiga på, sälja rätt produkt till rätt pris. Vår målsättning är ju att växa i lagom takt, på en lokal marknad. Vi kan ju inte förvänta oss att man kommer från Lomma eller Trelleborg och hämtar grejer här, men i den lokala delen av staden vi befinner oss i ska vi vara starka. Västra Malmö kan man säga, Limhamn, Hyllie, Bunkeflostrand, Klagshamn, Tygelsjö. Vi ligger på ett bra läge, vi ska bara tala om att vi finns. Vi marknadsför oss genom en nöjd kund, målsättning nummer ett är att alla som går ut genom dörren ska vara nöjda. Vi annonserar också i lokaltidning, har en bra hemsida, DR-utskick, nätverkande.