Konditori Katarina – Årets Företagare på Limhamn 2015 – www.konditorikatarina.se
Jag träffar och intervjuar Robert Lundgren som tillsammans med sin barndomsvän Björn Ljungkvist driver Konditori Katarina. De har följts åt sedan de var 7 år och har utbildat sig på olika håll men alltid haft kontakt. 1991 startade de en reklam och mediabyrå tillsammans och sedan köpte de ett resebolag och sålde golfresor och det gjorde de i strax över åtta år. Sedan hade de paus och sedan ville de gå in i ett företag igen. De ville gå in i ett företag med bra rykte och utvecklingspotential och det hade verkligen Konditori Katarina. Robert och Björn är entreprenörer och är duktiga på att leda företag och det är det de bidrar med då de inte är kunniga inom bakning. De har istället gjort alla anställda till kvalitetsansvariga. Det ska alltid vara högsta kvalitet, de bästa ingredienserna, personalen har rätt förutsättningar att producera kvalité. Man ska kunna förutsätta som kund att det är god kvalitet. Konditori Katarina har stort fokus på miljö och hållbarhet – alla bilar kör på fossilfritt bränsle och man jobbar med miljövänliga emballage och extra sopsortering, det ska vara kvalitet och hållbarhet i alla led.
1959 startade Konditori Katarina på Sallerupsvägen av Lars Gleborn och han drev företaget fram till 1968. Därefter drevs företaget av Peters föräldrar från 1968-2002 då Peter och Susanne Björkman tog över och drev företaget fram till slutet av 2018. Robert och Björn tog över 1 januari 2019. Konditori Katarina har idag åtta butiker och ett bageri som är beläget i Limhamn, på Ringugnsgatan 6. De finns på Hamngatan, Emporia, Södra Förstadsgatan 40, Stora Nygatan, Sallerupsvägen, Höllviken, Trelleborg. Butikerna är inte identiska men har en röd tråd vad gäller helhetsupplevelsen och de intryck man får när man kliver in i butiken. Det ska vara välfyllt, det ska alltid finnas mycket att välja på och det som säljs är dagsfärskt. Varje dag har man mellan 1100 och 1300 kunder varje dag och sedan har man företagsförsäljningen där företag abonnerar på frukostar och fika och sedan har Konditori Katarina ett samarbete med Ica så de servar de butikerna också. Företagskunderna har kommit tillbaka nu, i och med pandemin försvann alla, så det är mycket glädjande berättar Robert att de återvänt så snabbt. Det var ett helt oförutsett läge och två år av de tre år som Robert och Björn har varit under pandemin så det har varit en stor utmaning. Företagskunderna är oerhört viktiga. Efter restriktionerna har släppt så har man haft alla hjärtans dag, fettisdagen och första torsdagen i mars som är stora dagar som påverkar försäljningen så det gav omsättningen en god skjuts uppåt. Vårt möte äger rum mitt i semletider som innebär att produktionen i Limhamn går på högvarv. På fettisdagen sålde man 23 300 semlor. Traditionellt sett börjar man alltid med semletillverkningen annandag Jul och fortsätter tillverkningen fram till veckan innan Påsk. Man fortsätter som regel aldrig in i påskveckan. Semlorna står för 10% av den årliga försäljningen. Det finns många olika dagar för olika kakor, detta påverkar försäljningen till viss del, särskilt Lucia, Fettisdagen och Kanelbullens dag sticker ut särskilt. Gällande nyheter så har man nu skiftat ut stora delar av bröd och bullsortimentet, några favoriter kanske försvunnit men då kommer det nya favoriter, det är kul att förnya litegrann, det får inte bli för statiskt. Det är en hel del säsongsanpassning också. De har alltid månadens bulle och månadens bröd, men stora delar av sortimentet ska vara där som standard. Toscawienerbrödet är något av en signatur och även semlan, det är de lite extra stolta över. Båda är storsäljare. Semlan ska vara fjäderlätt och fluffig, bullen ska vara mjuk och fin och grädden ska vara precis rätt vispad – den ska vara som Robert säger ”molnlik”. Robert ser positivt på framtiden, Konditori Katarina är unikt, de bygger upp butikerna varje dag och varje dag levereras kvalitet till kund, något som är en hygienfaktor. De tummar aldrig på kvalitén. |